Budowanie marki osobistej i wpływ mediów społecznościowych na jej rozwój

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że każdy jest posiadaczem swej własnej marki osobistej. Personal branding dotyczy wszystkich osób, nawet tych nieświadomych, którzy nie podejmują pracy nad swoją osobistą marką. Budowanie jest procesem, który trwa nawet i całe życie, podobnie jest z nauką, gdyż człowiek uczy się przez cały okres swego istnienia. Rozwojowi marki osobistej sprzyjają social media. To, co wrzucane jest do sieci ma często wpływ na to jak dany człowiek jest odbierany i postrzegany przez innych, także i przez przyszłych pracodawców.

Kreowanie marki osobistej, a wizerunek w social media

Praca nad marką osobistą ma duże znaczenie w perspektywie w przestrzeni zawodowej. Osoby, które przeglądają kogoś profil w social media dokonują na jego podstawie oceny jaki dany człowiek jest. Wypowiadanie się na określone tematy może przyczynić się do inicjacji kontaktów z nowymi współpracownikami. W social media mówi się o „efekcie kabiny pogłosowej”, czyli o treści, która może przyczynić się do postrzegania w danej dziedzinie jako specjalisty. Nie trzeba angażować się w tworzenie obszernych wypowiedzi, jeśli ktoś dostrzeże pasję w treściach to nie będzie potrzebował potwierdzenia, czy rzeczywiście jest to wiarygodne z prawdą.

Budowanie marki osobistej i wpływ mediów społecznościowych na jej rozwój

Kroki początkowe

Będąc na początku swej drogi związanej z personal brandingiem należy dokonać refleksji na temat tego, co chcemy przekazywać w eter. Warto zastanowić się nad własnymi mocnymi atutami i nakreślić dziedzinę, w której czujemy się jak ryba w wodzie i o której mamy dużo do powiedzenia. Wszelkie wypowiedzi czy komentarze w sieci uczynią z osoby pełnej pasji eksperta w poruszanym obszarze. Warto podkreślać własny charakter wypowiedzi, który wskazywać będzie na indywidualny styl słowa pisanego.

Następnie należy przejść do wyboru swojej aktywności w określonych social mediach. Nie trzeba wybierać wszystkich możliwych portali. Wystarczy skupić się np. na dwóch profilach i solidnie je prowadzić, systematycznie dodawać wpisy i zaznaczać swoją obecność.

Ogromnie ważna jest jakość, by treści publikowane były na wysokim poziomie, dopasowane do treści i wpisów występujących na danym portalu. Oczywiste jest, że na Linkedln’ie będą wrzucane treści mające wpływ na wizerunek jako pracownika, a na Instagramie bardziej związane z życiem codziennym. Kluczowe jest również budowanie relacji z odbiorcami, korzystne jest wchodzenie z nimi w interakcję. Nawiązanie dobrych relacji jest niezwykle istotne w budowaniu odpowiedniego wizerunku w social mediach.

Ważna zasada

Należy dbać o spójność treści, nie chodzi tu, by przeklejać treści z jednego profilu na kolejny, gdyż jak już wspomniano każdy portal ma nieco inny charakter. Spójność ma wynikać z prezentowanych wartości. Chodzi o to, by na jednym nie prezentować się jako np. miłośnik futer, a na drugim jako jego całkowity przeciwnik. Spójność tą warto zachować także w we własnych grafikach oraz prezentowania ich w postach.

Praca nad personal brandingiem nie należy do skomplikowanych. Tworząc go należy skupić się na podstawowych zasadach, które pomagają tworzyć pożądany przez siebie wizerunek.